Köpvillkor
Dessa allmänna villkor gäller för webbplatsen blomstersafari.se som ägs och drivs av Blomstersafari Frö & Förlag AB med organisationsnummer 559257-9956.
Allmänt
Vid försäljning till konsument tillämpar Blomstersafari de regler som följer av aktuell lagstiftning. Mer information om distans-, hemförsäljnings- och konsumentköplagen finns på www.konsumentverket.se.
Köparen måste vara 18 år och myndig eller ha målsmans tillstånd.
Alla priser som anges är inklusive moms och i svenska kronor (SEK).
Beställning
Beställning av produkter från Blomstersafari sker via blomstersafari.se. För att en beställning ska vara bindande för Blomstersafari, måste beställningen bekräftas av Blomstersafari.
Det innebär bland annat att om produkten utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Blomstersafari ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt trots att kunden beställt den.
Orderbelopp
Minsta orderbelopp för att kunna genomföra ett köp är 100 kronor.
Betalsätt
Swish
Om du väljer att betala med Swish, fyll i ditt mobilnummer och klicka på ”Slutför köp”.
Därefter öppnar du Swish-appen i din mobil och kontrollerar att de ifyllda uppgifterna är korrekta.
Godkänn slutligen köpet med Mobilt Bank-ID.
PayPal
Om du har ett PayPal-konto väljer du PayPal och klickar på PayPal och loggar in på ditt konto med användarnamn och lösenord.
Betalkort eller kreditkort
Du kan betala med kreditkort från MasterCard, Visa eller American Express eller med ett betalkort från din bank.
Välj då PayPal och klicka på ”Betalkort eller kreditkort”. Fyll i kortnummer och de uppgifter som krävs, avakivera ”Spara information och skapa ditt PayPal-konto.”
Därefter klickar du på ”Fortsätt som gäst” och sedan ”Köp nu”. Avsluta med att bekräfta köpet med Mobilt BankID.
Frakt och leverans
Beställningar i Sverige på 1000 kronor eller mer levereras alltid fraktfritt. På mindre beställningar tillkommer frakt från 35 kronor.
Köp för 1000 kronor eller mer skickas också som spårbara försändelser och du får ett sms när försändelsen kan hämtas på ditt utlämningsställe.
Böcker skickas med PostNord SkickaLätt som aviseras via SMS och hämtas på utlämningsställe.
Leveransförsening
Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Blomstersafari. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp ska ske skriftligen via e-post till Blomstersafaris kundservice.
Transportskador
Blomstersafari ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Blomstersafari.
Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Blomstersafaris kundservice så snabbt som möjligt.
Returer
Returer sker på din egen bekostnad förutom i fall där varan är defekt eller om vi har packat fel. Alla returer ska skickas som brev eller paket och inte mot postförskott. Vid byten av defekta eller felpackade varor betalar vi den nya frakten från oss till dig.
Ångerrätt
Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Blomstersafari erbjuder alltid 30 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller endast om produkten och originalförpackningen är i oförändrat skick.
Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.
Återbetalning
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala frakten när du sänder tillbaka varan.
Bilder i butiken
Vi försöker återge färger och nyanser på våra produkter så exakt som möjligt, men vi kan tyvärr inte garantera att de bilder av produkter som visas på webbplatsen uppfattas exakt så som de ser ut i verkligheten.
Ändrade uppgifter
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga eller ändrade uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuellt feltryck i produktinformation, pris och lagersaldo.
Vid tvister
Vi rekommenderar att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se om det uppstår tvister som vi inte kan lösa. Bra att veta är att vi alltid följer ARNs rekommendationer. Du kan även använda den hemsida för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.
För vidare information om vilka rättigheter du som har som konsument besök Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.